Air Transat ervaring

Reviews

Air Transat met baby en peuter – Onze ervaring

Air Transat, een Canadese luchtvaartmaatschappij die in de zomer voornamelijk vluchten tussen Europa en Canada uitvoert om vakantiegangers heen en weer te brengen, stond dit jaar op plek 44 van de wereldwijde ranking van luchtvaartmaatschappijen door Airhelp. En misschien had ik dat ook nog even moeten checken voordat we dit jaar met hen vlogen. Misschien was ik dan wat beter voorbereid op wat er komen ging. En daarom, ter voorbereiding van andere ouders die met hen willen vliegen, nu een uitgebreide review van onze Air Transat ervaring. 

Hoe werken de Kleine Reizigers reviews? 

Om vooraf nog uit te leggen hoe we de Kleine Reizigers review’s doen;; er zijn per onderdeel 5 spenen te verdelen. Waarbij 1 speen staat voor een slechte ervaring en 5 spenen voor een hele goede. Met betrekking tot luchtvaartmaatschappijen kijken we naar 4 onderdelen; het proces vooraf (de boeking en de informatie die dan voorhanden is); voor de vlucht (het proces van inchecken en aan boord gaan); de vlucht zelf en na de vlucht. Als afsluiting zal er een gemiddelde spenen score gedeeld worden. 

Proces vooraf Kleine Reizigers Review 

Ook dit keer hebben wij voor het boeken van onze reis gebruik gemaakt van de reisorganisatie Tioga Tours. Een pakketreis is voor Canada namelijk voordeliger dan het zelf regelen en zodoende hebben zij dan ook onze vliegtickets geboekt. Op het eerste gezicht leek er dan ook niets aan de hand. Onze elektronische vliegtickets waren correct en beide kinderen stonden er keurig op vermeld. So far, so good.

Telefonisch contact kost tijd maar is goed

Maar tussen het boeken van de vliegtickets en het daadwerkelijk vertrekkens zit natuurlijk een hoop tijd. Een hoop tijd om na te denken ook over de vlucht. En ook vooral, wat mag mee en wat mag niet mee en hoe zit het met de stoelen? Want wij hadden niet extra betaald om onze stoelkeuze alvast vast te leggen. Dus wat doe je dan? Juist, je pakt de telefoon. Maar dat kost wat tijd voordat je ze te pakken hebt. Ik heb twee keer met ze gebeld en beide keren stond ik eerst bijna een uur in de wacht. Geduld is dus een schone zaak. Aan de telefoon zijn ze daarbij zeer vriendelijk en behulpzaam. We hadden eerst namelijk geen code om online te kunnen inchecken, maar na het telefoontje hadden we wel die gegevens en dat is natuurlijk altijd fijn.

Online inchecken chaos

Maar dat het online inchecken bij Air Transat nou op zich zelf zo’n feest was? Nou nee. Dit keer reisden wij vieren samen met mijn schoonzus en zwager. En terwijl aan de telefoon alles correct leek te staan, bleek bij het inchecken dat mijn vriend samen stond met zijn zusje (zelfde achternaam), ik alleen met onze zoon, onze zwager apart en onze dochter ontbrak. Goed, toch iedereen ingecheckt en toen om onze dochter niet zo’n zorgen gemaakt. Ze zou bij ons op schoot zitten en op het elektronisch vliegticket stond het juist, dus wat kon er nou verkeerd gaan?

Voor de vlucht  (geen spenen)

Nou eigenlijk alles. Terwijl wij drie uur van te voren op Schiphol aanwezig waren, hebben wij uiteindelijk bijna kunnen rennen naar de gate. En dat voornamelijk door alle ellende bij de incheckbalie van Air Transat. Ten eerste was onze koffer te zwaar. Oké, dat kan, mijn fout, snel even overhevelen en klaar. Let op dus, ze zijn bij Air Transat heel streng ten aanzien van de bagageregels, ook voor handbagage. Zo moesten onze (schoon)zus en zwager hun handbagage koffertje laten inchecken voor het ruim in verband met zogenaamde ‘te grote’ afmetingen. 

Daarbij begonnen ze ook nog vragen te stellen over de kinderwagen en autostoel die mee in het ruim moesten. Ter verduidelijking, wij hadden drie ruim koffers (iets wat mocht aangezien onze zoon een eigen stoel had), daarbij nog wat handbagage, één kinderwagen en één autostoel bij ons. Volgens de bagageregels van Air Transat mocht dit en zouden wij zelfs nog een tweede kinderwagen en autostoel kosteloos mee mogen nemen. Maar daar werd dus wel even moeilijk over gedaan aan het eind van het incheckproces. Helaas voor hen en geluk voor ons, had het hele gebeuren al (te) veel tijd en frustratie gekost, dus was één blik genoeg om deze discussie tot een eind te brengen. 

Dochter niet op de passagierslijst

Tussen het hele bagageproces door, kwam nog een ander probleem aan het licht. Onze dochter bleek niet op de passagierslijst te staan. Hoe, wat en waarom. geen idee. Maar jeetje, wat heeft dat lang geduurd voordat ze dat rechtgezet hadden. 

Daarna moesten wij echter allemaal ander stoelen krijgen in het vliegtuig. Klein detail, Air Transat had ons zelf van te voren bij het raam geplaatst als gezin. Zij vertelden namelijk aan de telefoon dat zij gezinnen op voorhand bij elkaar plaatsen in het vliegtuig. Handig dacht ik. Niets was minder waar. 

Air Transat met kinderenBij het raam is namelijk geen extra zuurstofmasker voor het geval je je kleine op schoot hebt. Met andere woorden, daar mag je dan als gezin van vier niet zitten. Dus dat vooraf in het vliegtuig bij elkaar geplaatst worden, is dus eigenlijk een waardeloze service. Gelukkig mochten wij blij zijn dat toen de leidinggevende van het hele incheckproces ingreep. Ons humeur was inmiddels namelijk tot standje ver onder het vriespunt gezakt. Pluimpje wel voor haar, als goedmakertje kregen wij een extra stoel bij onze zwager en schoonzus in de rij, waardoor heenreis onze kleine meid alsnog een eigen stoel had. Maar al met al begon onze vlucht dus niet fijn.

Terugreis hetzelfde liedje met iets kortere ellende

Om dit lange stuk wat korter te maken, de terugreis hadden we grotendeels weer precies dezelfde ellende. In Vancouver deden ze minder moeilijk over de bagage. Maar weer ontbrak onze dochter. En weer zaten we op een verkeerde plaats in het vliegtuig. Waar heenreis ons dit bijna 1,5 á 2 uur heeft gekost, was dit gelukkig nu in een dik half uur gepiept en konden we dus met ruim minder tijdstress naar de gate begeven. 

De vlucht zelf Kleine Reizigers Review Kleine Reizigers Review

Met het personeel aan boord van onze Air Transat vluchten hebben wij wisselende ervaringen. Heenreis kwamen ze ongeduldiger en minder vriendelijk over naar ons en de kinderen dan terugreis. En ja, je kan ook niet alles verwachten want je doet het zelf, zo’n lange afstand vliegen met (jonge) kinderen. Maar om op een korte af manier je te verzoeken je kind aan de kant te houden terwijl je net terugkomt van de toilet? Ja dan kom je als personeel niet heel vriendelijk over. Terugreis echter stewardessen met meer empathie, dus dat maakt het enigszins goed. 

De entertainment aan boord was prima. Er is een kindergedeelte, wel in het engels, maar voor onze jonge kinderen was alleen het bewegend beeld al voldoende. Het enige nadeel is wel dat je geen hoofdtelefoon aan boord krijgt. Air Transat is een low cost maatschappij waarbij je dus betaald voor een hoofdtelefoon en dekentje. Het is dus wel raadzaam om dit mee aan boord te nemen. 

Air Transat met baby en peuterNog zoiets waar je van te voren het beste even rekening mee kan houden is het eten aan boord. Ik had namelijk niet verwacht dat dit zo weinig zou zijn. Ja je krijgt een warme maaltijd aan boord. Voor de kinderen hebben ze zelfs aparte warme maaltijden (die wij zelfs lekkerder vonden dan onze eigen) en die delen ze uit voordat ze met de trolley met de maaltijden rondgaan. En na die maaltijd krijg je geen maaltijd meer. Voor ontbijt kregen wij heenreis een pizzabroodje (slap) en terugreis een plak cake. Voor een 9 uur durende vlucht is dat wel weinig om het op vol te houden. 

Voor onze oudste had ik heenreis wel een paar kleine dingen als doosjes rozijntjes en koekjes bij mij en voor de jongste uiteraard een fruithapje en warme maaltijd. Maar op de heenreis had ik voor de oudste aan eten echt te weinig bij mij. Terugreis hielden wij er dan ook rekening mee en hadden we naast broodjes, meer tussendoortjes bij ons. Voor zowel de kinderen als ons. Want ja van trek wordt ook niemand gezelliger. 

De stoelen en beenruimte aan boord zijn prima. Wij hadden een Wickair kussen mee voor onze oudste zodat we de beenruimte daarmee konden opvullen. Op deze manier had hij meer zitruimte en ook meer ruimte om te slapen. Helaas heeft hij het grootste gedeelte van de vlucht niet geslapen. Pas een kwartier voor landing viel hij in een diepe slaap.  Buiten dat om hebben zowel wij als de peuter en de baby wel een prima vlucht gehad. Wij hebben ons vermaakt, de kinderen vonden het dikke prima en hebben heerlijk gespeeld. 

Na de vlucht Kleine Reizigers Review Kleine Reizigers Review

De herinnering die hierbij nog het meest leeft is de chaos van het terugkrijgen van de autostoel. Koffers en dergelijke ging allemaal vrij vlot zowel in Vancouver als in Amsterdam. De kinderwagen stond beide keren netjes in de sluis en hebben we alleen terugreis heel even op moeten wachten. Maar het terugkrijgen van de autostoel, dat voelde terugreis als dat we die nooit meer terug zouden zien.

Een autostoel heeft een afwijkende maat qua bagage waardoor die bij speciale bagagebanden moet worden ingeleverd en weer opgehaald worden. In Vancouver hebben wij hier hooguit 10 minuten op moeten wachten. Maar terug in Amsterdam heeft dit meer dan een uur geduurd. Tevens wist het grondpersoneel in Amsterdam niets van de afwijkende bagage af en wanneer die zou komen, dus gaven die al vrij snel het papier voor het claimen van verloren bagage mee. Maarja, zonder maxi cosi kom je met een baby niet heel ver. 

Wij hebben dan ook samen met veel andere ouders een poos staan wachten. Uiteindelijk kwam het dus wel op de juiste band, maar hou hier in je planning dan wel rekening mee. 

Algehele ervaring

Over het algemeen is het vliegen met Air Transat ons dus niet goed bevallen. Tuurlijk zullen er ook mensen zijn die wel goede ervaringen hebben met hen, maar wij zullen zelf niet weer voor deze maatschappij kiezen. Wij zijn persoonlijk liever iets meer geld kwijt in de toekomst voor een maatschappij die meer service biedt. Misschien wordt dit dan inderdaad wel weer KLM, met wie wij eerder goede ervaringen hebben gehad. 

Mocht je nou wel voor Air Transat kiezen en vlieg je met kinderen? Check dan vooral of het bij het online inchecken allemaal goed gaat. Indien niet, houd hier dan rekening mee voor hoeveel tijd je kwijt bent op Schiphol. Neem daarbij ook vooral genoeg eten (meer dan alleen snacks) en drinken mee. En houd je kleine wel van een dekentje? Neem dan vooral je eigen mee. 

Als we dan gaan kijken naar de totale score, kom je uit op een gemiddelde van 1,25 spenen wat gelijk staat aan een score van een 2,5. Een zware onvoldoende dus. 

Uiteraard zijn wij wel benieuwd wat jullie ervaring met deze luchtvaartmaatschappij is. Dus zou jij Air Transat ook een onvoldoende geven voor het reizen met (kleine) kinderen? En wat zijn jullie goede en minder goede ervaringen met hen? Laat het vooral weten in een reactie hieronder! 

 

Hi! Ik ben Martine, 28 jaar en moeder van een prachtige zoon (03-2017) en een dochter (09-2018). Mijn hele leven heb ik al veel prachtige plekken op deze wereld gezien en ook met onze zoon zijn we van plan dit door te zetten. Naast reizen, zijn creatief bezig zijn en vooral ook genieten van de geluksmomenten met mijn gezin, mijn absolute passies.

Laat je reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.