Kleine Reizigers | Zo mooi is een camperreis met peuter door Canada | Tunnel Mountain Village 2

Canada

Zo mooi is een camperreis met peuter door Canada – deel 1

Canada is de laatste jaren als vakantieland steeds populairder geworden. Totaal begrijpelijk met de prachtige natuur, vriendelijke mensen en voor-ieder-wat-wils omgeving. En ook al is het een poos vliegen en is het misschien niet de eerste bestemming die in je hoofd komt om heen te gaan met een enthousiaste peuter, toch raden wij je deze bestemming van harte aan! En wil jij weten waarom dit zo’n aanrader is? Lees dan gauw verder en dan vertellen wij graag hoe mooi onze camperreis met peuter en baby door Canada was.

Zo mooi, dat we terug gingen als gezin van 4 en met familie

Hoe mooi het land is, wisten we al. Ook hoe het is om daar te reizen met een baby. Want in 2017 hebben we dat gedaan met onze zoon van toen 6 maanden. Nieuwsgierig hoe dat was? Onze reisverslagen van onze reis naar Canada met camper en kleine kinderen kan je hier lezen. En hij werd ouder, onze heimwee naar het land groeide alleen maar, familie werd enthousiaster en ons gezin groeide. Een combinatie die er dus voor zorgde dat wij in 2018 besloten dat we in 2019 weer naar Canada gingen.

Dit keer dus niet alleen met onze zeer levendige peuter, maar dus ook met onze baby dochter en onze (schoon)zus en zwager. 9 maanden lang hadden we de tijd om ons voor te bereiden en te genieten van de voorpret. Wij zijn namelijk van mening dat er wel wat zaken zijn die van te voren geregeld moeten worden voordat je aan het begin van het hoogseizoen naar Canada gaat. Iets waar ik dus met veel plezier een heel artikel over geschreven heb. Lees dan ook vooral hier waarom wij voor een reisorganisatie kozen en niet alles zelf hebben geregeld, waarom het handig is om (bepaalde) campings wel te reserveren en meer.

Eerste dagen in Vancouver, camper halen en gaan

Kleine Reizigers | Eerste avond in Vancouver voelde weer als thuis komenEn naar 9 maanden voorpret was het eindelijk zo ver. We gingen weer terug naar Canada. Onze vlucht met Air Transat was niet de beste ervaring, maar na 9 uur vliegen voelde de luchthaven van Vancouver als thuiskomen. Mooi weer, fijn uitzicht op de bergen en je bent zo de luchthaven af. Na het ophalen van je bagage staan er namelijk ‘zuilen’ waarop je je aangeeft en vervolgens neem je het printje mee naar de douanebeambte. Hij kijkt even naar je paspoort, naar je printje en vaak ben je er zo door. Daarbij staat er ook nauwelijks een rij voor de beambten, waardoor het allemaal heel vlot gaat. Na buiten even gezocht te hebben na de juiste shuttle service voor het hotel waren we binnen een klein uur in ons super fijne hotel.

Als je namelijk met een camper door Canada gaat reizen ben je verplicht om eerst een nacht ‘bij te komen’ in een hotel. Vorige keer verbleven wij in het Sandman Vancouver Airport hotel, maar dit keer kozen we voor het Holiday Inn Vancouver Airport Richmond. De reden? Mooie kamers, airport shuttle en shuttle naar de camperverhuurder en gratis ontbijt. Daarbij lag het dichtbij een metrostation en een supermarkt dus dat maakt het voor de eerste nachten helemaal makkelijk. Tip: kijk er wel goed naar wat je voor hotel hebt de eerste nachten. Wij vonden het met onze kleine kinderen makkelijker om shuttle service te hebben dan een hotel in het centrum en een taxi te moeten nemen. Ook omdat dat dat in ons geval een duur grapje werd.

Vancouver verkennen

Na een nacht redelijk te hebben geslapen, waarbij wij alleen om 4 uur een uurtje hebben kunnen spelen en liedjes zingen in verband met de jetlag, waren we de volgende dag direct in het nieuwe ritme. Ook de kids. Dus lekker ontbijten van uitgebreide ontbijtbuffet met bagels, pancakes, yoghurt, fruit en meer. Vervolgens zijn wij de stad ingegaan met de skytrain. Super tof, want je ka voorin (in de neus) zitten waardoor je een heel mooi uitzicht hebt. Met de skytrain ben je in nog geen 20 minuten in het centrum, even afhankelijk waar je heen gaat.

Kleine Reizigers | Met zijn allen wandelend langs de boardwalk van VancouverWij zijn eerst naar Gastown gegaan voor de stoomklok en vervolgens zijn we al wandelend langs het water naar Stanley Park gegaan. Een lange wandeling, maar wel heel fijn. Zo kon onze oudste lekker rennen en wandelen op het fijne, nette wandelpad terwijl wij ondertussen ook genoten van het uitzicht. Stanley Park is sowieso een aanrader met kinderen en helemaal na de vlucht van de dag ervoor. We konden daar even lekker bewegen, mooie dingen zien zoals de totempalen, heerlijk eten (ook voor de kids) bij het Stanley Park Pavilion en genieten van het uitzicht. Zeker een aanrader dus! Uiteindelijk zijn we ook terug gewandeld naar de Skytrain, waardoor we die dag heerlijk 13,3 km in de benen hadden. Zo konden we tenminste weer heerlijk slapen!

Doelstelling: Snel de camper ophalen en niet te ver rijden

De volgende dag konden we al heel vroeg naar de camperverhuurder. We werden rond 8 uur opgehaald. Dit is niet altijd geval, wij hadden dit keer mazzel. Maar je kan de dag voor het ophalen namelijk naar je verhuurder bellen om een tijd af te spreken. Wij hadden aangegeven dat we in verband met onze kids graag zo vroeg mogelijk wilden en toen hadden we geluk dat we gelijk zo vroeg al konden. Van de vorige keer wisten we namelijk dat het wel even kan duren voordat je op pad bent. Ook dit keer was dat het geval en uiteindelijk kwamen we pas tegen de middag weg bij Canadream vandaan. Op de ophaallocatie hebben ze wel een mooie wachtruimte, ruim, met koffie en thee en een speeltafel voor de kinderen, dus wij hebben ons ondertussen wel vermaakt.

Vancouver – Hope, prachtige rit voor een eerste dag

Van de vorige keer wisten we ook hoe belangrijk het is dat je niet te ver gaat de eerste dag. Ook omdat je niet weet hoe laat je weg komt en je ook nog boodschappen moet halen. De eerste de beste grote Wallmart sloegen we dan ook af, haalden onze buit en vervolgens gingen we verder naar Hope, wat op zo’n kleine 2 uur rijden vanaf Vancouver ligt. Hier stonden we op Coquihalla campground. Een prachtige plek tussen de grote bomen en nabij een riviertje. Heel fijn voor zo’n eerste nacht. We kwamen er alleen helaas achter dat wij geen pannen mee hadden gekregen van de verhuurder. Gelukkig onze schoonzus en zwager wel, dus besloten we om de beurt de pannen te gebruiken. Kamperen maakt je in ieder geval creatief..

Tip om te zien bij Hope: De Othello Tunnels in Coquihalla Provincial Park

Kleine Reizigers | De Othello Tunnels in Coquihalla Provincial Park; leuk en veilig met peuter!Hope hadden we niet alleen uitgekozen doordat het op maar een kleine 2 uur rijden vanaf Vancouver ligt, maar ook vanwege het feit dat je daar de Othello Tunnels kan bezoeken. Op een kwartier rijden vanaf Hope ligt namelijk Coquihalla Canyon Provincial Park. In de door de rivier uitgesleten kloof is in 1914 een treinspoor aangelegd. Nu is deze niet meer in gebruik maar kan je wel een prachtige wandeling door de verschillende tunnels maken. Fantastisch om te doen, ook met enthousiaste kleine kinderen die er rustig zelf kunnen lopen. Bij de tunnels en bruggen zijn namelijk hekken/wanden, waardoor ze niet gemakkelijk naar beneden kunnen vallen.

Van Hope naar Kelowna op een bloedhete dag

Na een heerlijke wandeling hier en koffie gedronken te hebben in de zon, vertrokken we richting Kelowna. Een rit van ruim 300 kilometer, wat volgens Google maps ongeveer 3,5 uur inhoudt. Dit is het echter niet. Tenminste, niet met alles wat je onderweg ziet. We kwamen namelijk dwars door Manning Park, aten een broodje en maakten een wandeling bij Beaver Pond in Manning Park, genoten van het prachtige veranderende landschap onderweg (want van bergen naar heuvels vol fruitbomen en wijnranken) en deden al genietend nog een keer koffie met nog 1,5 uur rijden te gaan.

Kleine Reizigers | Ook in Canada kan het heel warm zijnEn het was warm die dag, heel warm, ruim boven de 30 graden! Iets wat je eigenlijk niet verwacht en wat ook voor ons een beetje als verrassing kwam. De kinderen hadden het zo warm in hun autostoeltjes dat ze uiteindelijk alleen nog in luiers er in zaten en wij de meegebrachte hydrofiele doeken graag ook zelf gebruikten om ons zweet mee weg te deppen. (Neem dus vooral hydrofiele doeken mee, je weet nooit waarvoor je ze nodig kan hebben!)

Uiteindelijk kwamen we pas tegen de avond aan in Kelowna. Waar we net als vorige keer op Apple Valley Orchard & RV Park stonden. Prachtige camping, waarbij je bovenop de bult een fantastisch uitzicht hebt. Super vriendelijke eigenaren die je bij alles willen helpen (wij kregen ijsjes, zelf gemaakte cider en veel tips in ruil voor bier die wij niet lusten) en klein omheind speeltuintje in het midden van de camping. Hier zouden wij de komende 2 nachten zeker weer genieten….

Tot zo ver eerste het eerste deel van ons reisverslag van onze tweede reis naar West Canada. In de volgende die ik binnenkort plaats kan je lezen over onze belevenissen in Kelowna, een avontuurlijke rit in Revelstoke en onze hernieuwde kennismaking met de Rockies.

Hi! Ik ben Martine, partner van een ondernemer, moeder van een zoon (2017) en dochter (2018) en doordeweeks werkzaam als marketeer. Mijn hele leven heb ik al veel prachtige plekken op deze wereld gezien en ook met ons gezin blijft nieuwe plekken ontdekken en avonturen beleven een belangrijk aspect voor ons. Naast werk en school doen we dan ook ons best om het meeste uit vakanties en weekenden te halen en delen we graag met jou over onze ervaringen.